Bliver ‘Programmering’ den nye kulturteknik?

Debatten har kørt i mere end et Ã¥r: Bliver det essentielt for en dansker at kunne forstÃ¥ hvorledes alle de digitale værktøjer i dagligdagen virker, eller er det nok bare at kunne benytte dem? I daglig tale er spørgsmÃ¥let – indtil videre – blevet formuleret sÃ¥ledes: ‘bør vores børn lære at programmere’.

Fagforeningen HK kan nu berette, at Frederiksberg Kommune fremover lader kommunens børn lære netop sidstnævnte: Nu får de programmering på skoleskemaet.

HK beretter at ‘motivation’ er særligt i fokus; især da der spekuleres i at lade fagfolk, frem for lærere, undervise.

Min kommentar:
Jeg tror at det er rigtigt at have særlig fokus på motivation. Mere specifikt så tror jeg, at man kommer længst ved at lade eleverne indbygge spil-mekanikker i deres programmer.

Lego Mindstorm nævnes desuden sidst i artiklen: Med min egen erfaring som underviser i Lego Mindstorm – og  med den kommende skolereform i tankerne – hÃ¥ber jeg, at Frederiksberg Kommune (og andre kommuner) nÃ¥r at indtænke kommunens fritidsinstitutioner (læs: klubber) i bestræbelserne pÃ¥, at lære kommunens børn ‘noget’ om programmering.

Der er lukket for kommentarer.