Fokusskifte: Er tablet-manien endelig ved at fortabe sig?

Mobile touchskærme vil forbedre læringen i Folkeskolen. Dette har de endnu ikke gjort i mærkbar grad.

Forbedringen vil først kunne mærkes fra den dag, hvor vi ikke længere har sÃ¥ stor fokus pÃ¥ iPads devices. Den dag hvor fokus i stedet er flyttet over pÃ¥ hvad, der er pÃ¥ skærmen pÃ¥ disse devices’.

Vi er allerede gÃ¥et fra en overbevisning om pÃ¥ at de gigantiske  ‘Smartboards’ touchskærme ville revolutionere læringen. Lige nu er den udbredte overbevisning, at Ipads tablets vil gøre det samme.

Nu ser jeg flere spirer fra næstkommende fase: Overbevisningen om, at elevernes og lærernes egne touch devices – om de sÃ¥ kaldes Phablets, Convertibles, Chromebooks, Hybrids eller Smartphones – har en positiv plads i undervisningen.

En af spirerne så jeg da jeg læste hvad Folketinges Børne- og Undervisningsudvalgs fokus område var på den netop afholdte høring.

 

Jeg hilser sÃ¥danne forÃ¥rstegn velkommen men glæder mig for alvor til, at det bliver ‘digital sommer’ i Folkeskolen, eller sagt med andre ord: Til at vi gÃ¥r fra (den kommende) Bring Your Own Devices face til den afgørende fase: ‘Bring your own services’.

Jeg håber at Folkeskolen tager skridtene gennem disse faser målrettet, men roligt; og uden at investere i alt for mange Apple- tablets.

Der er lukket for kommentarer.