39% af landets forældre interesserer sig sjældent eller aldrig for hvad deres børn laver på nettet

Børnerådet afdækker i en ny undersøgelse del detaljer om 7. klassers brug af nettet.

knap 3000 7. klasse elever har medvirket i undersøgelsen

BørnerÃ¥det advarer mod at kategorisere børn som kompetente mediebrugere blot fordi, at de bruger – især sociale – medier meget.

Adspurgt om børnene oplever at deres forældre interesserer sig for deres færden pÃ¥ nettet svarer 39% ’sjældent eller aldrig’.

I samme boldgade svarer 27% af eleverne at de ikke synes at de lærer nok i skolen om at være på nettet.

Børnerådet har endnu ikke afsluttet deres omfattende undersøgelse. Fremtidige undersøgelser har blandt andet fokus på mobning.

Min kommentar:
Jeg tror det er nær umuligt – og i hvert fald en kolossal og ressurse drænende opgave – at sammenstykke formelle læringsforløb i skolen om brug af nettet.

Det er muligt at de adspurgte elever ogsÃ¥ selv undervurderer den uformelle læring der altid finder sted, nÃ¥r der bruges net – herunder spilles online spil – i fritiden; ikke mindst i deres  fritidsklubber .

Det er ogsÃ¥ muligt at fritidsklubber i sig selv undervurderer denne læring – og det er muligt, at klubber med fordel kan formalisere dele af denne læring; lave forløb og projekter.

Når det så er sagt så er jeg glad for at Børnerådet rammer kernen af udfordringen: Forældre kan med stor fordel interessere sig mere for deres børns brug af nettet.

 

Der er lukket for kommentarer.